JWG afdeling Utrecht

Welkom op de website van afdeling Utrecht!

Afdeling Utrecht is een van de oudste afdelingen van de JWG, en al jarenlang erg actief. De activiteiten worden georganiseerd door Cyrano, Peter, Fedor, Job, Martijn, Thymen en Alke. Lees hieronder wat we allemaal doen.

Foto-impressie
Archief bijeenkomsten 2014
Archief bijeenkomsten 2015
Archief bijeenkomsten 2016
Archief bijeenkomsten 2017
Beginnerscursus 2016

Wil je een uitnodiging ontvangen als er een activiteit is of heb je een vraag? Stuur dan een mailtje naar: jwg-utrecht@sterrenkunde.nl

Nieuws & agenda

JWG Utrecht organiseert bijna elke maand een bijeenkomst. Daarnaast wordt er dit najaar een jeugdcursus sterrenkunde gegeven. Over de jeugdcursus kun je hier meer lezen. Hieronder vind je meer informatie over de bijeenkomsten. Voor vragen kun je mailen naar jwg-utrecht@sterrenkunde.nl

Bijeenkomsten

Alle bijeenkomsten zijn van 18:30 tot 20:30. De deur is open vanaf 18:00 en gaat om 18:30 dicht. Onze activiteiten vinden plaats op Sterrenwacht Sonnenborgh in het centrum van Utrecht.

Zaterdag 22 september 2018
Spreker: Lisa Pothoven
Onderwerp: Ontstaan van Planeten
Gaia, Kepler en nu Tess laten zien dat er naast sterren ook een heleboel planeten zijn. Dat lijkt zo logisch maar hoe ontstaan ze dan? Zijn het alleen maar grote planeten zoals die we op dit moment veelal ontdekken of komen ze in alle maten en vormen. Lisa weet hier alles van en zal je vertellen welke ingrediënten nodig zijn om een planeet te maken.

Zaterdag 20 oktober 2018
Spreker: Wouter Poos
Onderwerp: NASA
Op 1 oktober is de ruimtevaartorganisatie NASA 60 jaar geworden. Het was de Amerikaanse president Dwight D. Eisenhower die besloot een speciale organisatie op te zetten voor ruimtevaart en wetenschappelijk onderzoek. Dit heeft uiteindelijk toe geleid dat in 1961 een Amerikaan als eerste een voet kon zetten op de maan. Nu 60 jaar na haar oprichting is NASA op vele terreinen actief. Niet alleen ruimtevaart maar ook luchtvaart, klimaatonderzoek, telecommunicatie en fundamenteel onderzoek „for the benefit of all”. Wouter zal tijdens de bijeenkomst vertellen over welke mijlpalen NASA heeft bereikt in die 60 jaar dat de organisatie bestaat.

Zaterdag 24 november 2018

Zaterdag 15 december 2018
Spreker: Mycah de Vries

Zaterdag 26 januari 2019

Zaterdag 23 februari 2019
Spreker: Wijnand Post

Zaterdag 23 maart 2019
Spreker: Emrys Karlas

Zaterdag 27 april 2019

Zaterdag 25 mei 2019
Spreker: Martijn wilhelm

Links en filmpjes

Alle filmpjes en links die we hebben laten zien tijdens de bijeenkomsten.

Bijeenkomst Februari 2016
De link naar futuristische posters van NASA JPL zoals hieronder is als volgt: POSTERS

Bijeenkomst April 2015
topografische map van de maan

Bijeenkomst februari 2015
SDO 5 Year

Bijeenkomst november 2014
Once Upon a Time - Rosetta
Waar is Rosetta
Ambition

Archief 2018

Zaterdag 20 januari 2018
Spreker: Rafael Mostert
Onderwerp: Radiosterrenkunde
Radio sterrenkunde is het bestuderen van het heelal in hele lange golflengtes. Het heeft alleen heel lang geduurd voordat we dit voor elkaar kregen. Pas in de jaren 30 werd voor het eerst naar de sterrenhemel gekeken in het radiogebied. Hoe en welke ontdekkingen zijn gedaan gaat Rafael vertellen.

Zaterdag 17 februari 2018
Spreker: Tünde Meijer
Onderwerp: Kosmologie en de evolutie van het heelal
Kosmologie is de wetenschap over de globale structuur en evolutie van het heelal. Tünde zal voor jullie straks 13.7 miljard jaar samenvatten in een fascinerend praatje van een klein uurtje. Ze neemt je mee van de Oerknal naar de ontwikkeling van de eerste sterren, de vorming van sterrenstelsels tot ons huidige heelal.

Zaterdag 17 maart 2018
Spreker: Vladimir van Dongen
Onderwerp: Geschiedenis van ruimtevaart.
Ruimtevaart: Het reizen tussen de sterren. Het is net iets meer dan 50 jaar geleden dat de eerste man de dampkring ontsnapte, maar de droom van de mens om tussen de sterren te reizen bestaat al veel langer. In deze drie kwartier zal Vladimir bijna alles vertellen over de geschiedenis van de ruimtevaart. Van Jules Verne tot de spaceshuttle. Want wat is er nou leuker dan naar de ruimte en daar voorbij te reizen?
a72526e6-8604-4654-8daf-cd1779e0eb84-879x485.jpeg

Zaterdag 21 april 2018
Spreker: Peter Perdijk
Onderwerp: Onzichtbare draden en knopen in het heelal
Het heelal bestaat uit miljarden sterrenstelsels. Als je naar plaatjes kijkt zoals die van de Hubble Deep Field dan zou je niet zeggen dat ze allemaal verbonden zijn aan elkaar. Het is dan ook pas 30 jaar geleden dat we voor het eerst de immense structuren in het heelal konden bevatten. Maar waar bestaat dat kosmische web dan uit, hoe groot zijn die structuren en hoe zijn ze ontstaan?

Zaterdag 19 mei 2018
Spreker: Alke van der Kloet
Onderwerp: Ontwikkeling van (buitenaards) leven
We vinden tegenwoordig meer en meer planeten buiten ons zonnestelsel waar mogelijk leven te vinden n is. Ook binnen ons zonnestelsel zijn we benieuwd wat we onder de ijskorst zouden vinden van een aantal manen van Jupiter en Saturnus. Het liefst zouden we natuurlijk aliens vinden maar waarschijnlijk is buitenaards leven van een heel andere aard. Alke gaat jullie vertellen wat er nu nodig voor leven, waar we het mogelijk zouden kunnen vinden en hoe we zelf eigenlijk zijn ontstaan.

Zaterdag 16 juni 2018
Spreker: Elise Sänger
Onderwerp: Deeltjes fysica
Elise Sänger neemt jullie mee naar de wereld van het hele kleine. Want wil je weten hoe dingen zoals een ster werkt dan moet je kijken naar subatomaire objecten zoals protonen, elektronen, fotonen en quarks. Elk van deze objecten heeft zijn eigen functie. Hoe deze deeltjes met elkaar reageren (of juist niet) bepaald in grote mate ook hoe objecten zoals een ster, zwart gat en planeten zijn zoals ze zijn.

Zomerstop Afdeling Utrecht
In juli en augustus zijn er geen bijeenkomsten. Wel heeft de JWG leuke zomerkampen zoals JongerenKamp (8-13 jaar) en Ouderenkamp (14-18 jaar).

Meer sterrenkunde in Utrecht?

Sterrenwacht Sonnenborgh in Utrecht organiseert ook allerlei activiteiten voor kinderen:
Zie hier hun agenda.