JWG Leiden en omstreken (Leo)

Introductie afdeling Leiden

Afdeling Leiden en omstreken is een afdeling van Jongeren Sterrenkunde Vereniging JWG. Afdeling Leiden en omstreken (LEO) houdt iedere maand een bijeenkomst in de Leidse Sterrenwacht. Op de bijeenkomst wordt er veel verteld over weer- en sterrenkunde, doen we zo nu een dan een proefje of maken we een leuke knutsel. Ben je geïnteresseerd? Kijk dan eens naar deze foto impressie van afdeling Leiden.

Voor vragen kunt je gerust contact met ons opnemen. Stuur een mailtje naar jwgleiden@gmail.com.

Kom gerust eens langs op een van onze bijeenkomsten !!!

Data komende bijeenkomsten

• Vrijdag 13 september 2019
  • Vrijdag 11 oktober 2019
  • Vrijdag 08 november 2019
  • Zaterdag 14 december 2018

De bijeenkomsten zullen plaatsvinden op vrijdagavonden tenzij het anders is aangegeven. Zoals gewoonlijk beginnen we om 19:30u tot 21:00u. Je vindt ons in de Oude Leidse Sterrewacht. De sterrenwacht bevindt zich op een heuvel achter het studentencentrum Plexus, aan de sterrenwachtlaan.

Programma

14 september - Nevels

Spreker: Leon Oostrum
Nevels zijn er in vele soorten en maten. Je hebt Planetaire nevels, Emissienevels, Reflectienevels, Donkere nevels Wolf-Rayetnevels etc etc. Nevels spelen een grote rol in ons universum. Daar wordt de sterren uit geboren! Maar wat is nou het verschil tussen al die nevels? Wat voor een soort is de Orionnevel dan? En waar kun je ze dan vinden? Leon gaat het je allemaal uitleggen in onze laatste bijeenkomst zo voor de vakantie.

12 oktober 2018 - De Oerknal Theorie

Spreker: Fedor van den Meiracker
Dit keer hebben we een mooie spreker gevonden. De voorzitter van de JWG heeft zich bereidt gevonden om onze afdeling te bezoeken in Leiden. Daar gaat hij ons alles vertellen over de oerknal. De mensheid heeft zich altijd afgevraagd waar zij nou vandaan komen. Wat is het ontstaan geweest van de menseheid, de aarde en het heelal. De wetenschap heeft ons prachtige nieuwe inzichten gegeven wat deze oorsprong zou kunnen zijn. De meest tot de verbeelding sprekende oorsprongstheorie is misschien wel de Oerknal Theorie. Deze theorie beschrijft het ontstaan van het heeelal.

Maar wat heeft er zich dan afgespeeld in die eerste seconde? Hoe waren de omstandigheden tijdens de Oerknal? Kon je de oerknal horen? Wat knalde er? Was er ruimte voordat er ruimte was? Al dit soort vragen en meer gaat Fedor voor ons beantwoorden.

09 november 2018 - De Space Race

Spreker: Merlijn Verlinden

De Space Race is misschien wel een van de meest spectaculaire tijden geweest voor de ruimtevaart. Toen de koude oorlog op z'n hoogtepunt was gingen de twee grootmachten van toen, Rusland en Amerika, elkaar te lijf door te laten zien wat ze allemaal in de ruimte kon bereiken. Bedenk dat er aan het begin van de Space Race nog nooit iemand in de ruimte was geweest! Het werd een ware race waarbij voor het eerst een persoon met een raket in de ruimte werd geschoten. Amerika en Rusland gingen steeds verder de ruimte in om te laten zien hoe goed ze waren met als uiteindelijke doel een mens op de maan te zetten.

Tijdens dit praatje zal Merlijn jullie alles vertellen over de geweldige verloop van deze race, welke doelen zijn gehaald en wie de echte winnaars waren. Blast met ons mee naar de Past en herleef de tijden van toen.

15 december 2018 - Megabijeenkomst thema: Deeltjesversnellers en elementaire deeltjes

Tijd: 13:30-17:00
Sprekers: Niels Nelson

2019

12 januari - Dwerg sterren

Spreker: Paul Perdijk

Onze eigen zon schitter in de hemel. Een lieve kleine stabiele doorsnee ster. Alleen niet alle sterren lijken op onze Zon. Sterren komen voor in alle soorten en mate. Op deze avond gaan we het hebben over een speciale categorie sterren die we dwerg sterren noemen. Ookwel bekend onder de namen:

• Rode dwergsterren,
  • Oranje dwergsterren,
  • Bruine dwergsterren en,
  • Witte dwergsterren.

Dwergsterren komen verrassend veel voor in het universum, maar we horen er veel te weinig over. Wat er gebeurt op en in deze sterren is net zo verrassend. Paul komt hierover alles vertellen.

08 februari 2019 - Neutronen sterren en donkere materie

Spreker: Victor Reijnders

Wat zijn neutronen sterren?
Ze zijn klein: gemiddeld 12 kilometer in diameter.
Ze zijn zwaar: een lucifer doosje neutronen ster weegt even veel als 1 kubieke kilometer (een kubus van een kilometer in diameter) aards gesteente.
Ze draaien heel hard rondjes: vele honderden keren per seconde!

Maar wat zijn het dan? Sterren?

Deze avond schijnen we het licht op deze fantastische objecten. Victor komt ons te vertellen wat neutronen sterren nou precies zijn , waarom ze zo speciaal zijn en wat de relatie mogelijk kan zijn met Donkere materie. Na het praatje kom je erachter wat deze bizarre objecten zijn en dat wij in een heelal leven die ons maar blijft verbazen.

08 maart 2019 - Wat Als 4 !!!!

Spreker: Peter van Velzen

Na een jaar hiatus komt Peter weer terug. Voor de vierde keer is hij er met meer 'wat als?' vragen te beantwoorden.

Wat als? Wat als? Wat als is een hele leuke vraag. Wat als je op een aarde leven waar de zwaartekracht 2x zo sterk is? Wat we al het water op de aarde naar mars verplaatsen? Hoe zou Mars er dan uitzien? Wat als je met een gewoon vliegtuig boven andere planeten vliegt?

Deze avond komt Peter van Velzen langs met nieuwe interessante scenario's te vertellen. Alle scenario's zijn natuurlijk sterrenkunde en natuurkundig gerelateerd. Dus komt langs om te horen welke bizarre vragen op een wetenschappelijk verantwoord worden beantwoord.

13 april 2018 - het ontstaan van de Aarde

Spreker: Wouter Poos

Een flauwe blauwe stip. Zo noemde Carl Sagan het nadat hij de foto's had gezien van onze planeet die waren gefotografeerd door de Voyager 1 op 14 februari 1990 die rond Saturnus dreef. Carl vroeg NASA specifiek om een foto te maken van de Aarde als onderdeel van een 'familie portret'. Het was een van de laatste foto's die de Voyager 1 heeft gemaakt omdat hij niet meer langs andere belangrijke objecten zou vliegen. Van de 640,000 pixel was 1 pixel de aarde die toen op z'n 6 miljard kilometer afstand.

Onze aarde. De plek waarop we geboren zijn, oud worden en zullen sterven. Onze flauwe blauwe stip in een zee van leegte. Maar hoe is de aarde geboren? Waar komt de aarde vandaan? Wat is de oorsprong van de aarde. Dat zijn de vragen die we vandaag proberen te beantwoorden. Het is de plek waarzonder wij niet zouden bestaan en daarom belangrijk om te weten hoe die is ontstaan.

Archief

08 juni - Ontdekken van exoplanten

Spreker: Marit Mol Lous De laatste tijd wordt de ene na de andere exoplaneet ontdekt. Wondere werelds bij andere dichtsterren niet ver van ons vandaan. De ene planeet blijkt gigantisch te zijn, zo groot als Jupiter en staat zo dicht bij de zon als Mercurius. De andere is planeten die niet een maar twee zonnen heeft. Net als in Star Wars! En zo af en toe komen astronomen met de ontdekking van een aarde achtige planneet in het goudlokje gebied rondom een ster.

Maar hoe zijn ze in staat om planeten te ontdekking terwijl we sinds kort nog niet eens goede plaatjes hadden van Pluto? (Zie deze link voor hoe slecht die foto's waren vergeleken met nu!) Dit alles kom je te weten op de laatste JWG bijeenkomst voor de zomervakantie. We hebben een speciale gast van de sterrenkunde opleiding van de Universiteit van Leiden die jullie daar alles over gaat vertellen.

11 mei - Microsatellieten - Groots worden door klein te blijven

Spreker: Chris Verhoeven

In 2008 werd de eerste Nederlandse Nanosatelliet Delfi-C3 gelanceerd. Na bijna 10 jaar werkt deze satelliet nog steeds en iedere dag worden trouw de gegevens doorgegeven aan het grondstation in Delft. Dankzij dit succes van deze satelliet is in Nederland een onderzoekslijn en ook nieuwe industrie ontstaan. Extreem kleine satellieten hebben een grote toekomst. Daarbij zullen ze meestal samenwerken in zwermen. Er zijn zowel zwermen voor aardobservatie als zwermen voor wetenschappelijk onderzoek. Een belangrijke wetenschappelijke zwerm missie is de Orbiting Low Frequency Array for Radioastronomy (OLFAR). Het is een radiotelescoop gebaseerd op een zwerm mini-satellieten in een baan om de maan.

Bij deze lezing wordt als eerste in gegaan op de nanosatellieten zelf; de ontwikkeling van eerste satelliet naar zwermen, het inwendige van de satellieten Delfi-C3, Delfi-n3Xt, INS-1A en INS1-B die allen al in een baan om de aarde zijn en de verdere toekomst.

13 april - Orbitaalmechaniek

Spreker: Jelle Verstraaten
Hoe beweegt alles in de ruimte? Hoe kom je van de een planeet naar de volgende? De wetenschap die daar over gaat heet orbitaal mechaniek…. moeilijk woord. Deze wetenschap gaat over hoe je objecten in een baan rond een planeet, maan of astroide krijgt. In Kerbel Space Program draait alles om orbitaal mechaniek. Met deze awesome game gaat Jelle jullie vertellen hoe we ruimteschepen in een baan rond onze zon, planeten en kometen krijgen.

09 maart - Onderwerp: Onzichtbare draden en knopen in het heelal

Spreker: Peter Perdijk

Onderwerp: Onzichtbare draden en knopen in het heelal Het heelal bestaat uit miljarden sterrenstelsels. Als je naar plaatjes kijkt zoals die van de Hubble Deep Field dan zou je niet zeggen dat ze allemaal verbonden zijn aan elkaar. Het is dan ook pas 30 jaar geleden dat we voor het eerst de immense structuren in het heelal konden bevatten. Maar waar bestaat dat kosmische web dan uit, hoe groot zijn die structuren en hoe zijn ze ontstaan?

09 februari 2018 - Zwarte gaten - gevangen in ruimte en tijd

Zwarte gaten zijn misschien wel de meest spannende hemellichamen die we kennen. Dat is vreemd, want zoals de naam al zegt: ze zijn zwart! Hoe kan iets dat je niet kan zien dan toch zo interessant zijn? Dat komt door de reden dat die zwarte gaten zwart zijn: het zijn sterren, of andere opeenhopingen van materie, die zó zwaar zijn dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen.

En dat is nog maar het begin! Albert Einstein dacht dat er helemaal niets aan zwarte gaten kan ontsnappen. De natuurkundige Stephen Hawking dacht dat Einstein ongelijk had, en dat een zwart gat wél straling kan uitzenden. Wie heeft er gelijk? We weten het niet! En zo zijn er nog veel meer dingen die we niet begrijpen aan zwarte gaten. Op deze avond komt Marcel Vonk van de Universiteit van Amsterdam vertellen wat we wel en wat we niet weten over zwarte gaten, en hoe wetenschappers op dit moment onderzoek doen om al die open vragen te beantwoorden.

12 januari 2018 - Astro deeltjes fysica

Om het grote te begrijpen moet je wel eens naar het allerkleinste kijken. Sterrenkunde gaat niet alleen maar om het allergrootste. Ook moet je wel een naar het allerkleinste kijken om te begrijpen wat er op grote schaal gebeurt. Hoe komt het bijvoorbeeld dat een ster licht uit straalt? Omdat te begrijpen kom je al heel snel naar kleine deeltjes genaamd waterstof atomen die samensmelten (fuseren) en vervolgens licht (fotonen) uitstralen.

Thijs Desain komt deze avond langs om alles te vertellen over de allerkleinste deeltjes van het universum. Waar de deeltjes van het universum uit bestaat, hoe we de deeltjes kunnen meten en wat dat met sterrenkunde te maken heeft. Atomen, fotonen, elektronen. Van alles zal voorbij komen waarbij je leert hoe het allerkleinste in het universum de motor achter de sterren is.